Waarom ben ik niet vindbaar in Google wit bureau met houten stoel

Waarom ben ik niet vindbaar in Google? 5 oorzaken + praktische tips

Waarom ben ik niet vindbaar in Google?”. Het is een veelgestelde vraag en eentje die voor een hoop frustratie kan zorgen. Er is immers niets zo vervelend als uren in je website steken en ‘m vervolgens nergens terugzien. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Ik geef je de 5 meest voorkomende inclusief praktische tips voor meer zichtbaarheid.

Liever luisteren?

1. Je website wordt niet geïndexeerd

Om vindbaar te worden moet je Google toestaan dat jouw website of een pagina van je website getoond mag worden in de zoekresultaten. Wanneer je dit niet toestaat dan wordt dat in SEO termen ook wel ‘no-index’ genoemd. Met no-index geef je aan dat de betreffende pagina niet geïndexeerd oftewel vindbaar hoeft te worden in zoekmachines. (De pagina is dan overigens nog wel gewoon zichtbaar voor je sitebezoekers).

Staat dit goed ingesteld voor jouw website? Zo controleer je het

In principe moeten pagina’s in de meeste gevallen gewoon getoond worden in Google. Het is dus zeker aan te raden om te controleren of dit voor jouw website goed ingesteld staat. Je kunt dit eenvoudig controleren door in Google het volgende in te typen:

Je typt het woord “site” gevolgd door een dubbele punt en gevolgd door de URL van je website. Bijvoorbeeld site: www.leftwrite.nl.

Je krijgt nu alle pagina’s van je website te zien die Google in zijn database heeft gevonden. Zo kan je eenvoudig controleren hoeveel pagina’s dit zijn en of de belangrijkste pagina’s van je website hier tussen staan. (Je kunt natuurlijk ook door deze lijst heen scrollen om te bekijken of er pagina’s tussen staan die je juist niet in Google getoond wilt hebben).

Waarom zie ik mijn pagina niet in Google staan?

Wat is er nou aan de hand als je een belangrijke pagina niet in deze lijst met zoekresultaten ziet staan? En wat kan je daaraan doen? De pagina heeft dan waarschijnlijk aan de achterkant ‘no-index’ ingesteld staan. Als je een WordPress website hebt dan kan je deze instelling in Yoast vinden:
Sta dit aangevinkt? Dan weet je dus meteen waarom je pagina niet getoond wordt. Je had ‘m, misschien onbewust, geblokkeerd voor zoekmachines. Vink ‘m uit, sla de pagina op en je bent als het goed is binnenkort weer vindbaar in Google.

2. Je website staat nog maar net online

Als je net een nieuwe website hebt dan wil je natuurlijk zo snel mogelijk zichtbaar zijn in de resultaten van Google. Maar dit kan soms helaas even duren. De robots of ‘crawlers’ van Google doorzoeken dagelijks miljoenen websites en daardoor kan het dus zijn dat Google jouw website in de eerste dagen nog niet is tegengekomen. Meestal wordt je website binnen 3 á 4 dagen opgenomen in de resultaten. Is dit niet het geval? Dan raad ik je aan om punt 1 eens na te lopen.

3. Je teksten zijn niet SEO-proof

De derde oorzaak waarom jouw website niet vindbaar is in Google kan zijn dat je pagina’s niet goed geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. Oftewel dat je je website niet op de juiste manier hebt ingericht rondom bepaalde zoekwoorden. Het kan ook zo zijn dat je website wel in de resultaten van Google voorkomt, maar dat de posities zo laag zijn dat het geen bezoekers oplevert. Zorg er dus altijd voor dat je je website op de juiste manier optimaliseert en verwerk het zoekwoord van jouw keuze onder andere in de tekst, de titels en de meta beschrijving. Wil je hier meer over leren? Bekijk dan mijn gratis masterclass “In 5 stappen SEO-proof teksten schrijven”.

4. Er is teveel concurrentie

Is jouw website niet vindbaar, dan kan dat ook komen doordat jouw website zich in een zeer competitieve markt bevindt. Er is simpelweg teveel concurrentie van andere websites met een hogere autoriteit bijvoorbeeld of een betere SEO-strategie. Ik wil je in dat geval adviseren om je op zoekwoorden te focussen met minder concurrentie zoals lokale zoekwoorden of long tail zoekwoorden. Dit zijn zoekopdrachten die uit meerdere woorden of zinnen bestaan.

5. Je website is te traag

Het succes van een website valt of staat met de techniek. Je kunt immers nog zulke mooie content op je site hebben staan; maar als jouw website te langzaam laadt of wanneer je klant bijvoorbeeld veel moeite moet doen om te vinden waar hij naar op zoek is, dan haken er al snel veel mensen af. Google beoordeelt jouw website ook op de snelheid. Hoe vlotter jouw website laadt en hoe beter jouw website technisch in elkaar zit hoe waardevoller Google jouw bedrijf vindt en hoe groter de kans dus ook is dat Google jou een hogere positie geeft. Houd hier dus rekening mee. Oorzaken van een trage website kunnen onder andere je hostingpakket zijn of te grote afbeeldingen.

Of je website nou niet gevonden wordt doordat je site te traag is of doordat je content niet geoptimaliseerd is, in mijn SEO cursus geef ik je alle handvatten om jouw website hoger in Google te krijgen. Wil je meer weten of heb je een vraag? Stuur gerust een DM via Instagram of mail naar hello@leftwrite.nl. Ik help je graag.

Hi, ik ben Gerdine!

Freelance copywriter en SEO-specialist voor vrouwelijke ondernemers. Laat mij jouw SEO-proof teksten schrijven of maak je website zelf beter vindbaar met mijn online SEO-cursus!

Gratis

SEO E-book

Meer klanten via je website? Download mijn gratis e-book vol bewezen tips.

Wil jij moeiteloos gevonden worden door jouw ideale klant?

Pas mijn simpele, bewezen SEO-methode toe of laat mij je teksten schrijven

Duik verder in SEO

Gratis SEO tips waar je direct mee aan de slag kunt